Saturday, May 11, 2013

Eh, Selamat Hari Ibu?


Kasihmu Ibu Sehingga Ke Syurga

Assalamualaikum, dan selamat sejahtera buat si cantik dan si kacak sekalian. aku bukan nak ucap selamat hari ibu ka apa ka dak, aku hanya nak tekan di sini bahawa setiap hari adalah hari ibu, setiap hari kita perlu menghargai pengorbanan seorang ibu. eh, bukan setiap hari tapi setiap saat, minit, jam, hari, minggu, bulan dan tahun ye si cantik dan si kacak sekalian. bukan hari tertentu seperti yang dikhabarkan iaitu hari ibu, hari ibu yang dikatakan hari istimewa buat ibu, tapi jangan kita lupa setiap detik adalah istimewa buat ibu. hari lain selain hari ibu pun kita boleh beli hadiah, beli kek dan sebagainya. tapi hadiah yang istimewa daripada kita tanpa pengetahuan ibu adalah doa kita. doa " Ya Allah, panjangkan umur ibuku" "Ya Allah, Engkau berkatilah hidup ibuku" "Ya Allah, Engkau berikanlah ibuku kesejahteraan dan perlindunganMu" kamu tahu betapa besarnya doa itu? subhanAllah, sangat besar ganjaran dia. itu adalah sebaik-baik hadiah, subhanAllah.

kita selalu tanam dalam otak kita bila datangnya hari yang dikatakan hari ibu ni, kita akan buat sesuatu yang kejutan. ada hadiah besar, ada kek bertingkat-tingkat, tapi pada hari biasa kita tak dak rasa pun keistimewaan ibu itu sendiri. sebab apa? sebab datangnya hari ibu baru kita nak hargai, nak balas jasa bagai, tapi kita terlupa yang setiap hari adalah hari ibu, setiap hari ni lah kita selalu menghargai pengorbanan ibu. setiap hari kita tolong dia masak, cuci pinggan, basuh baju, lipat baju, sidai baju, kemas rumah dan sebagainya yang meringankan beban seorang ibu yang berbelas tahun, berpuluh tahun buat kerja semua tu tanpa jemu, tanpa letih dan penat. kita kena ingat juga, bukan setakat tulisan di laman sosial tanda kita menghargai ibu "iloveyou, ibu" "jasamu ku kenang selalu" "semoga kamu berbahagia selalu" dan sebagainya ucapan yang kita publish dekat laman sosial. kalau yang ibu ada twitter, facebook dakpe juga, ni yang tak dak kawan-kawan ja baca. kenapa? nak kawan-kawan sampaikan? dak perlu.

pengorbanan ibu ni terlalu besar, terlalu besar. jangan pernah sesekali kita lupa. anak yang bertuah yang ibu kita ada bukan hanya anak yang belajar tinggi-tinggi sampai luar negara, yang gaji besar, yang pangkat tinggi, yang bergaya, yang hot, bukan. anak yang bertuah itu anak yang sejuk perut ibu mengandung, yang baik, sopan santun, yang berbudi bahasa, yang ada agamanya dan sebagainya yang baik-baik belaka. itu juga hadiah untuk ibu kita, jangan sesekali kita lupa. maaf jika entri ini ada mengguriskan hati sesiapa, kepada yang bergelar ibu, semoga kamu dapat menjadi contoh yang terbaik untuk anakmu, dan buat anak-anak jadilah anak yang baik serta soleh/solehah.


"Ya Allah, Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Ampunilah Dosa Ibu Bapa Kami, Berkatilah Hidup Mereka, Panjangkan Lah Umur Mereka, Lindungi Lah Mereka, Rahmati Lah Mereka, Kasihani Lah Mereka Seperti Mana Mereka Mengasihani Kami. Sesungguhnya Pengorbanan Mereka Tidak Terdaya Kami Membalas, Tapi Cukup Dengan Doa Ini Kami Memohon Padamu Yang Menjadikan Langit Dan Bumi. Perkenankan Lah Doa Kami Untuk Kesejahteraan Ibu Bapa Kami. Aamiin Ya Robb"

sekian daripada saya, Assalamualaikum :')

4 comments:

CopyRight Myakawaii