Sunday, May 11, 2014

Mini Contest Hari Guru 2014: Sebuah Kenangan~


Assalamualaikum,
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

16 Mei, tarikh yang sentiasa dalam ingatanku. usaha mereka, pengorbanan mereka, cabaran mereka, lelah mereka, hanya demi membangunkan anak bangsa mereka. tidak pernah aku lupa saat tiba tarikh yang istimewa ini, walaupun setiap hari kita perlu ingat pengorbanan mereka yang tidak pernah mengerti apa itu letih. bagaimanapun sikap mereka, bagaimanapun layanan mereka, bagaimanapun mereka, kita perlu terima, dan hargai pengorbanan yang telah dilakukan oleh mereka yang bergelar GURU...

2 tahun lepas, aku telah pun menamatkan sekolah menengah, dan kini aku menyambung pelajaranku di UiTM Perlis. di sekolah, aku mempunyai guru yang paling aku dan rakan-rakanku sayang. dia mengajar kami Bahasa Melayu dari tingkatan 4 dan 5. saat kali pertama dia masuk ke kelas aku, aku tidak senang duduk, sebab kata mereka dia seorang guru yang garang. setiap kali ada kelas dia, aku pasti menyiapkan kerja sekolah yang dia beri walaupun kadang-kadang tak buat juga. tapi, lama kelamaan dia mengajar kelas aku, aku sudah memahami dan mengetahui bagaimana cara dia, sikap dia, perlakuan dia, dan layanan dia terhadap kami semua. sebenarnya, dia sangat baik, yang dikatakan garang itu sebenarnya hanya kadang-kadang apabila kami buat masalah...

dia guru yang paling rapat dengan aku dan rakan-rakan sekelasku. dia sudah kami menganggap seperti seorang ibu yang mendidik anak-anaknya daripada berbaring kepada meniarap, daripada meniarap kepada merangkak, daripada merangkak kepada berjalan, dan daripada berjalan kepada berlari. sangat teratur ilmu yang telah dia curahkan kepada kami, sangat bermanfaat dan bermakna seumur hidup kami. dia guru yang mengetahui masalah kami. dia guru yang mengenali kami seorang, demi seorang. dia guru yang sangat penyayang.

suatu hari, kami sekelas ada masalah, bergaduh antara satu sama lain. bila dia (cikgu) masuk kelas kami, dia dapat merasakan apa yang terjadi dengan anak-anak didiknya. keesokan hari, dia meminta kami bangun kehadapan, bersalaman, dan mengucap maaf antara satu sama lain. kelas yang sepi, tiba-tiba diisi dengan tangisan, dan rasa sedih sebab masa itu kami di tingkatan 5, perasaan bercampur baur, dan dengan fikiran yang bermain di minda "tidak lama lagi aku bakal meninggalkan zaman persekolahan". terima kasih cikgu.

pengorbanan yang dilakukan oleh cikgu tak dapat aku balas, daripada subjek Bahasa Melayu aku asyik gagal, sampai keputusan SPM aku mendapat A dalam subjek Bahasa Melayu. terima kasih cikgu, atas usaha yang tak pernah putus, atas doa cikgu kepada kami. terima kasih cikgu, tiada ungkapan lain, tiada balasan lain yang dapat kami berikan, hanyalah Terima Kasih cikgu, jasamu bakal aku kenang selalu, pengorbananmu bakal aku ingat selalu, usahamu bakal menjadi kekuatan padaku... Selamat Hari Guru Kepada Seluruh Guru Di Malaysia~ TERIMA KASIH CIKGU.

  
kenangan masa dapat ikuti Program Anak-Anakku Cemerlang yang terpilih dalam top 40 pelajar cemerlang sebelum SPM. alhamdulillah. di sebelah kiri itu Guru Bahasa Melayu yang sangat di sayangi, dan di sebelah kanan itu Guru yang mengajar kami subjek Sains. Alhamdulillah dengan berkat doa, ilmu, dan tunjuk ajar mereka, aku telah berjaya mendapat gelaran Mahasiswi UiTM. TERIMA KASIH CIKGU~

No comments:

Post a Comment

CopyRight Myakawaii